Sjukafamiljer











{april 19, 2013}   Min älskade farmor och hennes matrecept

Min farmor var en mycket speciell person i mitt liv, jag minns hennes doft, hennes sånger, hennes sagor och mest av allt hennes stöd till mig som person under min uppväxt och såklart hennes himmelsgoda mat! Otaliga är de gånger jag ätit mig proppmätt hos henne och precis när det känts som man skulle svimma av mättnad så frågade hon vad man ville ha för mat nästa dag.

När min älskade farmor dog så skulle vi släktingar dela upp hennes saker mellan varandra, jag kände inte att jag hade plats i min lägenhet i Stockholm för mera saker även om många av hennes var mig kära, men en sak ville jag ha och som var så mycket min farmor. Hennes kokbok. Det var en blå kokbok som heter ”Vår kokbok”, utgiven av Rabén & Sjögren 1962.

Det var en trasig kokbok där farmor hade tejpat ryggen, hon hade handskrivna recept som hon förvarade i den boken och den användes flitigt när hon lagade sina fantastiskt goda rätter.

Jag fick den boken men tyvärr fanns inte hennes handskrivna recept kvar i den. Det fanns bara några urklippta recept från Hemmets Veckotidning och så en mängd vykort som min syster skickat till farmor samt julkort som även dem var sända från min syster.

Jag blev ledsen då recepten inte fanns kvar och min syster sa att det var min faster som plockat bort dem.
Jag förstod aldrig varför min faster skulle kunna göra något sådant, det jag bad om efter min farmor var ju värdemässigt långt ifrån allt som fanns att ta, man hade ju kunnat skriva av om det var något recept som man också velat ha.

Jag inser nu att jag borde ha frågat min faster, jag tror inte hon tagit något.
Jag tror och är ganska övertygad att någon annan tagit och istället satt in vykort från avsändaren.
För jag tror inte att farmor, om hon nu ville samla vykort i kokboken, enbart skulle ha samlat syrrans vykort där. Jag hoppas min syster mår väl över att hon inte unnade mig farmors receptsamling, dock har jag kvar min mamma som lagar mat precis som farmor och vi håller på att återskapa det syrran tagit bort. Rätt efter rätt har räddats, dock inte med min farmors handstil.



Lämna en kommentar

et cetera